onsdag 2. april 2008

Lykke

Lykke

Hva lykke er?
- Gå på en gressgrodd setervei
i tynne, tynne sommerklær,
klø sine ferske myggestikk
med doven ettertenksomhet
og være ung og meget rik
på uopplevet kjærlighet.

Å få et florlett spindelvev
som kjærtegn over munn og kinn
og tenke litt på vær og vind.
Kan hende vente på et brev.
Be prestekragene om råd
om kanskje ja - og kanskje nei -
han elsker - elsker ikke meg.

Men ennå ikke kjenne deg.

- Inger Hagerup -




Jeg synes "Lykke" av Inger Hagerup er et kjempefint dikt, som på en fin måte beskriver sommeren og lykken som finnes. Når jeg leser dette diktet tenker jeg på en ung jente som er forelsket, hun vandrer nedover en landevei med jorder på alle kanter. Jeg forestiller meg at hun legger seg ned i gresset og "ber prestekragen om råd". Hun blir liggende og tenke på livet, lykken og kjærligheten.

Ingen kommentarer: