torsdag 24. april 2008

Haldis Moren Vesaas


I forrige uke fikk vi en oppgave på skolen - vi skulle presentere en norsk lyriker, som et gruppearbeid. Guppen min, som besto av Maria, Marlin og meg, skulle presentere Haldis Moren Vesaas.

Vesaas ble født i Trysil i 1907 og døde i Oslo i 1995. Hun gjorde på mange måter en omfattende innsats for nynorsk språk og kultur.

De fleste av diktsamlingene hennes ble utgitt i årene fra 1929 til 1947. Det sentrale temaet i det hun skrev var opplevelser og følelser hos kvinner gjennom de ulike livsfasene: ungdom, forelskelse, parforhold i lykke og motgang, morsrolle, og til sist den modne kvinnnens perspektiv på livet og gleden ved ny kjærlighet. Haldis sa selv at når livet hennes bruste mest eller når hun var i smerter, det var da hun skrev best.

Jeg syntes ikke at jeg lærte så veldig mye av sånt arbeid - personlig ville jeg heller ha valgt gruppemedlemmene mine selv, for jeg synes at jeg jobber bedre med mennesker jeg kjenner og har jobbet sammen med før.

Her er et av Vesaas mest kjente dikt:

Til livet
Mitt liv, eg lovar deg høgt og dyrt:
Ikkje før døden det vil
sloknar min brennande elskhug til deg,
og gleda: å høyre deg til.
Og svaret ditt kling ifrå alt eg ser
og høyrer ved dag og natt,
i alt det du gjer meg, i alt som skjer:
Eg elskar, eg elskar deg att!



Kilder:

-Wikipedia-

-Bokklubben-

Ingen kommentarer: