torsdag 7. februar 2008

Tre bloggere - likheter og ulikheter

Til fredag 8. Februar fikk vi i lekse å sammenligne tre helt forskjellige blogger. I dette innlegget vil jeg gi min mening om bloggene, sammenligne dem med hensyn til hvordan de er bygd opp, hva slags funksjon de har osv.

De tre bloggene jeg valgte er:

- Oslo Stil
- [På Hjortefot]

- Petter Solberg




Oslo Stil: Helt min type blogg! Liker det faktum at de bruker masse bilder til å vise gatemoten i Oslo i løpet av årene. Morsomt å se hva folk faktisk har på seg og hvordan moten forandrer seg. Synes at denne bloggen, i motsetning til de to andre, hadde litt lite tekst. Hadde vært fint med litt mer tekst, men samtidig tror jeg nok hensikten med denne bloggen bare er å vise frem gatemoten. Folk som ikke liker å lese så mye, men heller se bilder, burde ta seg en tur innom her! En ryddig og lett fremkommelig blogg.

[På Hjortefot]: Bør vel starte med å si at dette er en blogg for dem som er interesserte
i jakt. Denne bloggen er personlig, ulik Oslo Stil. Her forteller Kristian (som han heter) om sine jaktdager og personlige erfaringer i skogen og fritiden. Mye mer lenker og sider enn på Oslo Stil, noe som kan gjøre det litt knotete å finne frem synes jeg. Samtidig kan man se at han er veldig aktiv på bloggen sin (han ble jo faktisk kåret til "Årets VG-Blogger") og han har kombinert tekst med bilder. Jeg synes enhver tekst blir bedre med bryting av bilder, ellers kan teksten fort bli kjedelig. Kan tenke meg at hans mening med bloggen er å få folk til å bli interessert i å lese og drive med jakt selv. Fin blogg å titte på hvis du er interessert i slike ting.



Petter Solberg: Mediekjendis på blogspot! Alltid gøy å lese om. Petter Solberg er som alle vet (i allefall de fleste) en kjent rallykjører, og han konkurrerer i verdenstoppen. I bloggen sin skriver han om forskjellige VM o.l. og hvordan han har det mellom etappene. Spennende å lese hvordan man faktisk opplever å være med i rally. Han skriver bl.a. fra rally i Monte Carlo og VM i Wales. Han skriver både på norsk og engelsk for at flest mulig skal kunne lese. Jeg ser en viss likhet mellom "Petter Solberg" og "[På Hjortefot]" fordi begge bloggene er nokså oversiktelige, samtidig som de har masse tekst og personlig informasjon.

Alt i alt synes jeg alle de tre bloggene var interessante å lese, men jeg må nok si at min personlige favoritt ble Oslo Stil. Kanskje litt mer aktuelt stoff å lese for en 16- åring. Likte at det var masse bilder kombinert med mindre tekst.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Jeg syns at bloggen din er veldig fin nå! Flott bruk av farger. Innlegget er velskrevet, og du får fram budskapet ditt på en ryddig måte. Bildebruken er tydelig bevisst og skaper interesse.